Friss topikok

Linkblog

blog-e

Miért is?

Ezt a blogot almádiban tanuló diákok hozták létre azért, hogy legyen egy olyan hely, ahol ki lehet beszélni a problémákat, a gondokat (és a jó dolgokat úgy szintén). Reményeink szerint elérjük, hogy mindenkinek felnyíljon a szeme: a Suliért Tenni Kell. Mindenkinek.

Utolsó kommentek

konfliktuskezelés by robit

2008.10.05. 23:22 | dlsbbloggerek | 9 komment

 

Konfliktuskezelés
 
Amíg léteztek autoritások által kanonizált, szentesített értékrendek és eszmények, addig a nevelés alapvető társadalmi funkciója ezeknek az értékeknek az átadása, a tekintélyt birtoklók intencióiból levezetett eszményeknek a nevelés által történő megvalósítása volt. A posztmodern világállapot az ember társadalomba integrálódásának alapvetően más modelljét kényszeríti ki. E modell szerint a felnövekvő embert a továbbiakban nem lehet valamely meghatározott, mások által kiválasztott embereszmény jegyében nevelni, nem lehet „realizálni” egy meghatározott értékrend mentén szocializálódott „embertípust”, nem lehet átadni egy konkrét értékrendet, nem lehet közvetíteni egy meghatározott kultúrát. Már csak azért sem, mert kérdéses, hogy a sok egymás mellett létezőből kinek van joga és valóságos kompetenciája kiválasztani a követésre érdemest.” – írja Szekszárdi Júlia (http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=piacter-szekszardi-erkolcsi). „Az erkölcsi nevelés célja nem értelmezhető többé valamilyen „végtermékként”: sem egy meghatározott embereszményhez viszonyítva, sem jól elsajátított, kipipálható normák listájaként. A hangsúly fokozatosan – előbb a filozófusok nyelvhasználatában, majd a társadalomtudományi kutatásokban, végül a pedagógiában is – az erkölcsi kompetenciára tevődött át; a norma helyett a cselekvés került/kerül a középpontba.” Csak egyetérteni tudok a fenti gondolatokkal. Attól tartok, a pedagógusok többsége erre a kihívásra azért nem válaszol, mert nem hallja a hívást, és félek, néhányukban már nincs is meg az a „ki”, akit hívni lehetne. Ők azok, akik rettegnek a kommunikációtól, akik diktálnak az órán, akik a konfliktust a csírájában próbálják meg elfojtani, ehhez pedig legfőbb és egyben legszánalmasabb eszközük a hatalommal legalizálni próbált, nem létező tekintélyük.
 
„A demokrácia az emberi együttélés szüntelenül változó viszonyrendszere, melynek lényege a racionális belátás, az uralom elszakítása az önkénytől, olyan politikai berendezkedés létrehozása és fenntartása, mely legfejlettebb formájában a hatalom gyakorlásához szükséges erőszakot kiszámítható, ellenőrizhető, a többség számára elfogadható mederbe tereli, tiszteletben tartva a kisebbség méltányolható jogait.” – írja Csepeli György (http://www.shp.hu/hpc/userfiles/knye/2008_csepeli.rtf.). Tehát: a kisebbség (esetünkben, bármennyire furán hangzik is: a diákok) méltányolható jogait. Ezek a méltányolható jogok, én úgy látom, elsősorban alapvető emberi jogok, így például a szólás szabadságának joga. És persze az állampolgári jog: az állampolgárnak „joga, hogy a közoktatás képessé tegye őt a későbbi társadalmi életben való aktív részvételre. Ha ezt az iskola elmulasztja, sérül a diák pozitív joga.” ( Ligeti György; http://mek.oszk.hu/01500/01575/01575.doc.)
 
Ha a diskurzus értékekről folyik, ráadásul különböző generációk próbálnak meg vitázni, a racionális belátás könnyen átadhatja helyét az önkénynek, főként akkor, ha a beszélgetésben részt vevők közti viszony nem egyenrangú, mint ahogy nem az a tanár-diák viszony esetében.
Értékek esetében eleve nincs mit kommunikálni, hiszen alapjuk nem az empíria, hanem a hit. A félreértések ezáltal azonnal félreértelmezéseket váltanak. Sértődés, ijedtség, harag lehet a reakció, mely a másik félben frusztrációt, majd agressziót vált ki. A kölcsönös agresszív cselekvések láncolata rosszindulatú társadalmi folyamatot indít el, melybe könnyű belekerülni, de annál nehezebb belőle kikeveredni”- írja Csepeli. Egyelőre nem szeretnék annyira pesszimista, vagy csak józan lenni, mint ő: naivan próbálok hinni abban, hogy még értékek esetében is lehetséges a kommunikáció. Csakhogy ha a beszélgetés a felek között már eleve kódolt (félretájékoztatáson, információk visszatartásán, manipuláción stb. alapul), akkor bizony létrejön, létrejöhet a kölcsönös agresszivitás. Talán még nem tartunk itt.. De mintha megszűnt volna a tanár-diák közti valódi kommunikáció. Pedig „a demokratikus állampolgári szocializáció során elsajátítandó képesség a kommunikáció, mely nélkülözhetetlen a megismeréshez, illetve ahhoz a vitához-eszmecseréhez, amely nyomán lehetővé válik a konfliktusok konstruktív kezelése - azok destruktív rendezése vagy elfojtása helyett. A vita az a kommunikációs folyamat, amely során a serdülőkorban a politikai identitások kiérlelődnek, hatnak egymásra. Demokratikus érték a nyíltság, illetve az előítélet-mentesség, a mássághoz való jog elismerése. Végül pedig mindezek elsajátításához a serdülőnek meg kell tapasztalnia a választás élményét és ebből következően a saját kompetenciáját.” (Ligeti)
Azt hiszem, nem véletlenül robbant ki a DLSB-konfliktus. Örülnünk kellene, hogy kirobbant, de mégsem örülünk, mert nem tudjuk kezelni. És ez nagy baj, talán a legnagyobb. Talán még annál is nagyobb, hogy a diák neadjisten nem tudja, ki írta az Anyám tyúkját: „Az iskola nevelési ereje nem a konfliktusokban vagy azok hiányában rejlik, hanem a konfliktusok kezelésének módjában.” (Ligeti)
 
 
Hogy miért kellene örülnünk? Íme Ligeti György válasza: „A konfliktusoknak, azok lezajlásának a családon belül, de az oktatási intézményekben is jelentős nevelési ereje van. Abban az esetben beszélhetünk demokratikus nevelésről, ha a problémák megoldása minden érintett érdekének figyelembevételével, partneri viszonyban történik. Ehhez az szükséges, hogy a résztvevők közösen alakítsanak ki olyan eljárásokat az életükben, amelyek a konfliktusok konstruktív feloldását eredményezik. Az igazi ellentét - a demokratikus állampolgári szocializáció szempontjából - nem a konfliktushelyzetben részt vevő személyek kilétében keresendő, nem a harmónia, illetve a konfliktus között húzódik, hanem - még egyszer hangsúlyozom - a konfliktuskezelés módjában jelentkezik. A konfliktusok kibontakozása (vagy a kibontakozás hiánya, a konfliktus elfojtása) az egyik döntő szempont az érdekek ütközésének tipologizálásakor. A tekintélyen alapuló szülői magatartásnak, iskolairányításnak túlságosan is jól sikerül a pszichológiai problémákat és ellentéteket kiiktatnia. „A felszín ilyenkor nyugodt, »rend« van” - írja Buda Béla. Pedig a konfliktusoknak kifejezetten szocializációs funkciója van, s olyan intézményekben válnak diszfunkcionálissá, amelyek nem tolerálják a konfliktust, amelyekben nem biztosítottak a keretek a konfliktusok lezajlására. Ezek a kapcsolatrendszerek a konfliktusok csak egy rendkívül szűk részének engednek játékteret a (vélt) harmónia fenntartása érdekében, noha léteznek olyan struktúrák, melyek csak abban az esetben tudnak fennmaradni, ha a felek közötti kapcsolat alapvető változásokon megy keresztül. E változásokat a konfliktusok generálják.” A konfliktusok elfojtásában érdekelt tanár tehát nem akar változást, vagy legalábbis kockázatosnak tartja. Neki minden úgy jó, ahogy van, még akkor is, ha az, ami van, rossz. „Annál jobb itt, minél rosszabb.” (Kontroll-csoport.) A diák meg mit mondhat erre? Azt hiszem, körülbelül ilyesmit: http://uk.youtube.com/watch?v=LJZx49BGvmU&feature=related
 
 
Eddig azt hittem, a dlsb-blog nem a konfliktus tünete, hiszen mi a konfliktus?
 
A klasszikus példa: egy mentőcsónakban két hajótörött hánykódik a nyílt tengeren, s csak egy személy számára van elegendő élelem a csónakban. Az egyik fél életben maradása tehát a másik elpusztulásának függvénye, s ez a két, kölcsönösen egymás elpusztítására irányuló törekvés harcot, versengést, konfliktust eredményez.
 
A konfliktus tehát nem ellenvélemények ütközése, hanem sokkal inkább az, ha tenni akarunk valamit, és ez lehetetlenné teszi, hogy más megtegye azt, amit szeretne vagy akar. A konfliktushelyzetek mindig érzelmi indíttatásúak, ezért nem mentesek az érzelmi zsarolástól sem. Itt tartunk, igenis van konfliktus, most már látom, ebben az iskolában is (mindegyikben vagy majdnem mindegyikben van).
 
Milyen jelei lehetnek a konfliktusnak az iskolában? Azt hiszem, ez egyértelmű:
-         a tanár-tanár, a tanár-diák közötti kommunikáció formalizálódik, a személyes beszélgetés egyre kevesebb, vagy akár teljesen meg is szűnik
-         megnő a hiányzások és a késések száma
-         (a kommentekben lehet/ne/ folytatni a felsorolást…)
 
 
A „konfliktuskezelés” egyik legsunyibb módja, ha a nézeteltéréseket elsimítják vagy figyelmen kívül hagyják, hogy a békés egymás mellett élés kedvéért a felszínen fennmaradjon a harmónia látszata. Ezen iparkodunk, tanárok és diákok egyaránt, nemcsak az „ellenféllel”, hanem egymással szemben is körömszakadtáig kerüljük a konfliktust. Aztán persze szakad az a köröm, véraláfut, fáj. A tanárok (és valószínűleg a diákok) többsége (is) mindenáron ragaszkodik a semlegességhez, hiszen így nem kell olyan helyzetekkel szembenézniük, amelyek konfliktusokat szülnének. Csakhogy a konfliktusok attól még vannak. S ha ez nyilvánvalóvá válik, lehet kompromisszumokat kötni, kölcsönös engedményeket tenni úgy, hogy lényegileg nem változtatunk a struktúrán. Ez azonban nem old meg semmit, tehát a következő reakció már az akár teljes vereséggel is fenyegető tekintélyelvű elnyomás. Mintha valami ilyesmi vette volna kezdetét, kezdettől fogva. A dlsb blog írói fröcsögnek, ugatnak „mértékadó” tanári vélemények szerint. Néhány tanár osztályfőnöki órán harcosan kikel a blog és írói ellen. Burkoltan, majd egyre nyíltabban fenyeget. A tanáriban egymást hergelik a tanárok a diákok ellen, a „na majd… mi… megmutatjuk… mit képzeltek… ti…” tipikus beszédszituációvá válik. Vagyis: engedelmességet követelnek: akinek nem tetszik a rendszer, menjen el kapálni. Ismerős duma, nagyon ismerős nekem, hiszen diákként én a Kádár-rendszerben nőttem fel. Krumplileves, papuskáim, krumplileves.
Kialakul az úgynevezett „tévkonfliktus”: ekkor a feleket valamely harmadik személy uszítja egymásra, kihasználva rivalizációjukat, felkeltve haszonérdekeltségüket. (Oszd meg és urakoldj). /Na gyere, Csónakos, szippantsunk egy kis dohányt, aztán fütyülj akkorát, hogy belehasadjon az ég!/
 
A konfliktuskezelés egyetlen lehetősége azonban a hatékony és gyors problémamegoldás. Erre alig látok kísérletet most, bár akad egy-két biztató jel.
 
Mit tekinthetünk a konfliktus megoldásának? Nyilván azt, ha a résztvevők között helyreáll az együttműködés. Hogyan lehetséges ez? Az társadalmi szférában, üzleti életben emlegetett egyik alapszabály: a múltról nem esik többet szó (én nem tudom, hogy ez helyes-e. Talán inkább így: a múlt nem válik leckévé.) A konfliktus kezelőjének először is meg kell állapítania, hogy van-e még olyan közös cél, amiért a konfliktusban szereplők hajlandóak együttműködni. Ha nincs, akkor a konfliktus oka a szereplők elválásával megszűnik: nincs mit tenni, be kell zárni az iskolát. Ha van, akkor ennek elérésére új szabályrendszert kell felállítani. Ám meglehet, itt most nézetkonfliktusról van szó, amelyek, mint tudjuk, feloldhatatlan konfliktusok. Ha így van, egyetlen választása van az iskolavezetésnek: a renitens diákokat hatalmi eszközökkel meghátrálásra késztetni, de megtartani az iskola falain belül, a renitens tanárokat pedig lehetőleg azonnal kirúgni az iskolából. És akkor visszaáll a rend. Az élet megy tovább. Addig, amíg meg nem hal.
 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://dlsb.blog.hu/api/trackback/id/tr19698080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dlsbbloggerek 2008.10.05. 23:24:54

üdv mindnekinek
ez a post a kommentek idenemillősége miatt levételre került.
Új verziója folyamatban.
Addig olvassátok. csak olvassátok.

Romanista 2008.10.06. 19:57:40

most akkor nem lehet ide kommentölni, vagy még nem vagy mi. csak mer má megírtam kettőt,aztán rájöttem

Romanista 2008.10.07. 22:57:30

ezt annak veszem hogy ne.

robit ikalju 2008.10.17. 20:32:55

Ebben a kommentben lemondok a huszadik század elején a Nyugatosok által bevezetett kisbetűs írásmódról (oka volt ennek), hogy ne borzoljam e szempontból legalábbis a kedélyeket. Eltekintek a blogra jellemző szlengesített helyesírástól is, tehát a tetsziket nem írom a kiejtés elve alapján, valahogy így: teccik, nem teccik. Pedig magyartanárként megtehetném, ha valakinek, hát nekem jogom lenne hozzá.

A blog üzemeltetői letiltották e bejegyzéshez (bejegyzésemhez) a kommenteket, az „ide nem illőség” miatt, tetszik érteni: ezek az én azóta törölt, ide nem illő (illetlen) kommentjeim voltak a saját bejegyzésemhez. Megígérték, anélkül, hogy előzetesen (!) megkérdeztek volna engem erről, hogy nemsokára olvasható és kommentelhető (!) lesz bejegyzésem szerkesztett változata, vagyis fenti bejegyzést valaki átírja majd. Utólag – nemcsak kommentjeim, hanem bejegyzésem törlése után is – levélben kértek, hogy szerkesszem át az általam írt szöveget, mert túl hosszú, bonyolult, még közülük is alig volt képes elolvasni valaki. Azt válaszoltam, hogy próbálkozom, de „ma már semmiképp”. Azóta is próbálkozom, de úgy döntöttem most: mindig ma van. Tehát semmiképp. Emlékeztetem a blog gazdáit arra, hogy amikor fenti bejegyzésemet beküldtem, azt kértem, hogy egy iótát se vegyenek el, se tegyenek hozzá a szövegemhez. Ha úgy gondolják, a szöveg a blogon nem vállalható, hát inkább ne közöljék. Közölték. A kommentjeimet törölték, erre azt írtam nekik: jól döntöttek. Csakhogy: a szövegen nem vagyok hajlandó magam sem változtatni, és ezt másnak is megtiltom. Töröljék, ha nem tetszik. Ha nem törlik, tegyék nyilvánvalóvá, hogy a szöveg kommentelhető.

Miért írok erről? Mert hát éppen a konfliktuskezelésről van szó. Arról, hogy a csend a sebeket elmérgesíti: nemcsak a genny folyik, hanem lassan már a döglegyek is beköpik.
Írtam azóta egy másik bejegyzést, Békepipa, békejobb címmel… Úgy veszem észre, senki nem akarja elszívni velem a békepipát, senki nem fogadja, fogadta el a békejobbot. Hát jó. Akkor most elkezdem megint kipingálni magam. Nem szólt eddig semmiről a blog? A sérelmek látszólagosak, koholtak?

Én tanár vagyok. Arról tudok beszámolni, hogy ez alatt a négy év alatt engem, „a” tanárt milyen sérelmek értek ebben az iskolában. Valószínűleg máshol még rosszabbul jártam volna, akár hallgathatnék is, hiszen sacc per kábé nem is érzem olyan rosszul magam itt. Csakhogy.

Csakhogy a hallgatással, Kedves Kollégák semmit nem oldunk meg. Vagyis: nemsokára új bejegyzést írok, terveim szerint Ki teregeti ki a szennyest? címmel. Ennek kommentjeiben konkrétan be fogok számolni arról, hogy engem mi és miért bánt, amióta ebben az egyébként valóban kitűnő gimnáziumban tanítok. Konkrétan. Hallgathattok továbbra is, vagy akár írhattok számomra nickneves üdvözlő üzeneteket, de ha így lesz, tudnotok kell, a legrosszabb megoldást választjátok.
Pedagógusként nem reagáltatok sem a blogon megjelent (igaz, hogy egyszeri) zsidózásra, sem a cigányozásra. Valószínűleg a bejegyzésemre sem fogtok. Ha mindez hatás nélkül marad, akkor a törölt kommentemet felidézve kénytelen vagyok közölni: előbb-utóbb nagyobb plénum előtt fogok megszólalni. Mert hát tudjuk: a demokrácia legnagyobb fegyvere a nyilvánosság…

Lehet persze, hogy majd sarat dobál néhány ember rám. Nem vagyok Arany János. Nem állok félre. De letörlöm. Nem állok félre, mert már sokszor megtettem ezt. Ha ezt az üzenetet kapom (mint ahogy megkaptam már szóban), akkor csak azt válaszolhatom: most álljon félre valaki más. Ne mindig én. Ezt már unom.

robit ikalju

Sakk 2008.10.17. 21:09:35

Tisztelt Tanár Úr!

Minden ember unatkozik néha. Olyankor én is az ujjaimmal szórakoztatom magam...
Sakkozok tudniillik! Jobb kezem a bal kezem ellen.

Higyje el, nagyon jó buli és még csúnya reposztokat sem von maga után!

BR

robit ikalju 2008.10.17. 21:11:47

Jól van, Sakk. Unatkozz, neked nincs is más dolgod. Sakkoz vagy malmozz a kezeiddel, arra valók.

Titanic 2008.10.17. 22:13:31

ezt úgy hívják, hogy skizofrénia:)

ivan_campevic 2008.10.18. 19:42:13

elnézést mindenféle mulasztásért. nemmondom hogynemlesz több,mertúgyis lesz,azon leszünk hogy kevesebb legyen.

robit ikalju 2008.10.18. 20:57:48

no problem. én is azon vagyok. még ha nem is világos mindenkinek. majd kapcsolok villanyt. lesz több fény, na ja.
süti beállítások módosítása