Friss topikok

Linkblog

blog-e

Miért is?

Ezt a blogot almádiban tanuló diákok hozták létre azért, hogy legyen egy olyan hely, ahol ki lehet beszélni a problémákat, a gondokat (és a jó dolgokat úgy szintén). Reményeink szerint elérjük, hogy mindenkinek felnyíljon a szeme: a Suliért Tenni Kell. Mindenkinek.

Utolsó kommentek

Iskola e a gimnázium? (reformra szorulsz...) by robit ikalju

2008.09.28. 22:51 | ivan_campevic | 48 komment



(Jelen szösszenet erős szövegkörnyezete Immanuel Kant Válasz a kérdésre: mi a felvilágosodás? című írása. Megtalálható a negyedikesek filozófia szöveggyűjteményében. Meg azt hiszem, a neten is.)

„Non scholae, sed vitae discimus” – sokszor elhangzott ez a mondat szeretett barátom, volt igazgatónk szájából iskolai ünnepségeken. Szerencsére sokféleképpen lehet értelmezni ezt a – valljuk meg – tanárok szájából hamisan csengő mondatot.
A gimnazista számára az „élet”, ahova kilép majd az érettségi után, az egyetem. A gimnázium feladata tehát, hogy felkészítse a diákokat egyrészt a felvételire, másrészt pedig az egyetemi életre. Utóbbi legnagyobb kerékkötője az, hogy a gimnázium az általános iskola folytatásának tekinti magát, legalábbis szervezetileg, pedagógiailag.

Hogyan képzelném? Csak röviden, nehogy aztán el se olvassátok…

9-10. évfolyam lehet még a hozzászokás ideje, 14-15 éves diáktól talán nem várható el a radikális váltás. 11. évfolyamtól azonban struktúraváltásra van szükség.
A váltás fő eleme a tantárgyak blokkosított oktatása lenne. Vagyis: alapvetően rossz az a rendszer, amely a diákot arra kényszeríti, hogy naponta 5-6-7-8 különböző tantárgyból készüljön fel.  Lehetetlenné teszi az elmélyülést, erősíti a kapkodást, a pánikot, a bliccelést. A tantárgyak blokkosított tanítása ezt megszüntethetné (pl. az angol mellett egy vagy két héten keresztül a diák csak 2-3 (esetleg 4) tárgyat tanulna, majd váltás). Technikailag kivitelezhető, nem tudom, jogilag járható-e ez az út, de ki lehetne taposni. Egy magára valamit is adó gimnázium, legyen ez most a miénk, nem úszhat vég nélkül az árral. El fog süllyedni a hajó, ha szemléletében és szerkezetében nem újul meg.
A 11. évfolyamnak a tanév végén magyarból „kisérettségi” vizsga van. Na, ez ettől az évtől már van. Nekem köszönhetitek, de ne nagyon hálálkodjatok.
A 11. évfolyamtól (legalább!) a tantárgyi bukás nem vonná maga után az évismétlést (na jó, ha valaki már háromból bukik, esetleg igen). Nonszensz, hogy ha valaki megbukik matematikából (vagy magyarból), ezért a teljes évet meg kell ismételnie. Ha a diák augusztus végén sem képes eredményesen levizsgázni, folytathatná tanulmányait saját évfolyamán, de legkésőbb az év végéig le kell vizsgáznia matematikából (vagy magyarból).  Ez az út jogilag ugyan még nem járható, de egy reform épp a jogszabályok megváltoztatását is célul tűzi ki.
A szemléletváltásról: a gimnázium szolgáltatás, a tanár a diákért van, nem pedig fordítva (sajnos). Ezt csak úgy mondtam, pihentetésként, következtetés belőle ezer van. Vagy ezeregy. (Pl. ha egy szolgáltatásra nincs szükség, mondjuk az iskolai bulikra, akkor tudomásul vesszük. Neszenektek.)
A gimnázium feladata többek között a képességek, készségek fejlesztése, nevezetesen a (kritikai és akár kritikus) gondolkodásé is. Megfelelő (mennyi az?) tudáselem hiányában nehéz persze gondolkodni (vagy gondolkodtatni), de hamis mítoszt hallgat, aki azt hiszi, hogy egy negyvenöt perces órán legalább három oldalt kell jegyzetelnie a diáknak.
Ennek bizonyításául javasoltam saját berkeken belül félévente legalább két olyan órát osztályonként, amit egy-egy magyartanár közösen tart, egymással is vitázva akár művekről, értelmekről. Továbbra is látnám értelmét a dolognak, de az órarendőr biztos nem engedi meg…
(Láttam szilenciumot én, frász volt, némák siralomháza... )
Nem folytatom, mert elértem az oldal(am) végére. Csupa hiábavalóság, tudom. Nagykorúnak kellene lennünk, tanárnak, diáknak egyaránt. Úgy látom, még a tudáshoz sincs elég bátorság, nemhogy biza a lomhoz. Felesleges kacat is az…

 

Címkék: reform isokla szilencium

A bejegyzés trackback címe:

https://dlsb.blog.hu/api/trackback/id/tr36686405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romanista 2008.09.28. 23:06:48

kísérleti évfolyamot/osztályt.

alapjá véve egyetértek, bár oktatási tapasztalatom kevesebb van mint nyilván másoknak de változtatni kell.

ha nekem is válaszolnak ímélbe le is írom.

de ez jó mint ötlet és mint jelenség. és részemről a remény - bizalom? - hogy járható az út.

robit ikalju 2008.09.28. 23:36:25

"ha nekem is válaszolnak ímélbe le is írom." - ezt nem értem.

Romanista 2008.09.28. 23:42:27

akik oda is válaszoltak nekem is kéne hogy fogjanak majd.

robit ikalju 2008.09.28. 23:48:54

hova oda? még mindig nem értem. teljesen meghülyültem. azt hiszem, már a nyálam is folyik. inkább megyek aludni, mert toldimiklósnak is folyt, de utána hős lett belőle.

robit ikalju 2008.09.29. 00:09:11

(leesett, mert felébredtem.)

r.T. 2008.09.29. 08:37:10

na hát na hát, itt ilyen kimondások történnek? ha már épp van időm: sztem is jó ötlet bár félek ha nem tervel áll/állunk oda az igazgatói elé vagy tök(DÖK) akkor azt mondják hogy felejtsük el mert nekik még tart a nyári szünet... szóval lehet h ki kéne dolgozni részletesen mert az első jogba ütköző résznél azt mondanák (félő) hogy nem megy úgysem... vagy nemtudom nekem így most 3 perc alatt ez jött le...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.09.29. 16:02:21

off leszek:

idézve címlapról:
"Ezt a blogot almádiban tanuló diákok hozták létre azért, hogy legyen egy olyan hely, ahol ki lehet beszélni a problémákat, a gondokat (és a jó dolgokat úgy szintén). Reményeink szerint elérjük, hogy mindenkinek felnyíljon a szeme: a Suliért Tenni Kell. Mindenkinek."

a kibeszélni a problémákat azt jelenti hogy más embereket háta mögött kibeszélni?
suliért úgy tenni hogy éjjel hangoskodni? randalírozni a játszótéren?
már előre látom mi lesz ha újra nyit "A KOCSMA"

giling 2008.09.29. 17:00:21

"A gimnázium feladata tehát, hogy felkészítse a diákokat egyrészt a felvételire, másrészt pedig az egyetemi életre."

Ezt én feltételes módba tenném. "A gimnázium feladata az LENNE, hogy felkészítse...stb."

Én negyedikes vagyok,tehát az érettségire/egyetemre való felkészítés rész érdekel a legjobban.
Nem tudok saját tapasztalatokra hagyatkozni,csak volt diákokéra. A többégük (jó tanulók) azt mondta,hogy 2 tantárgyat tudnak mondani,amiből tényleg úgy érzik,hogy a tanár kellőképp felkészítette őket az érettségire.
Jelenleg én három tanárt mondanék,akiről biztosan tudom,hogy felkészít,és úgy "ad ki a kezei közül",hogy nagy meglepetés nem érhet az érettségin.

A nagyobb problémám az,hogy néha úgy érzem,ez az iskola nem az,ami a bejáratnál ki van írva. (Mondjuk igazából nekem már szinte mindegy a dolgog,jelentős reformok úgysem lesznek már míg itt vagyok,csak ilyen bagatel,nevetséges dolgok,hogy szilencium (Egy 19-20 éves embernek is,ha épp nem áll 4.5-re...Hogy Besenyő Pista bácsit idézzem "Nóóóómáááális??" ), meg hogy nem mehetsz fel a koleszba zsepiért szünetben.

Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium a neve,mégis még negyedikben is van 3-4 olyan ember,aki nem tud összerkani egy épkézláb angol mondatot. Oké,hogy nulladikban orvérrzésig nyomják csak az angolt,utána viszont ejtve van az egész. Ez tanártól függ. Egy filmből több szókincset tanulok 40 perc alatt,mint az elmúlt két évben angol órákon.
Abba már bele sem mélyednék,hogy én,aki magyar-töri faktos vagyok,miért tanulok ezekre a tantárgyakra össz. kb fél órát,és miért kapok 3 oldalas matekházikat,mikor a matek érettségin kb általános másodikos feladatokkal össze tudok kaparni egy hármast? Órai beszélgetés:
-Basszus,miért kell nekem másodfokú exponenciális egyenleteket megoldanom?!
-Azért,hogy ha anyuka leszel,le tudj menni a boltba,és tudj kérni fél liter tejet.

Ha már reformálunk,én javasolnám,hogy az emberek tizedik után válasszanak fakultációkat (addigra már mindenki nagyjából tudja...),ne erőltessék belém a biológiát,br./amcivet baromi részletesen (a civet egyetemen nem tanulják ilyen részletesen),csak annyit,amennyi az alapműveltséghez szükséges.
Egyébként nyilván ezek naív,idealista ötletek,nem is az iskola a felelős ezekért,hanem az oktatási minisztérium,gondolom.

Casio 2008.09.29. 18:23:54

Az oké, hogy elnagyoljátok a gondokat, de legalább az iwiw fórumon ne hirdessétek ezt az oldalt, a saját fészketekbe szarván ezzel. A kívülállókat miért kell bevonni? Aki nem ismeri ezt a sulit, azt hiszi ezután, hogy ez is olyan mint a többi...
Nézzetek körül egy kicsit, hogy mi folyik más gimnáziumokban és utána tessék ugatni!

robit ikalju 2008.09.29. 19:15:15

r. T. : legalább lejött valami. ez csak egy vitaindító, ahol lehet ötletelni-hatolni. van még nekem is a tarsolyomban, de csak szépen, ahogy a csillag fog kihunyni az égen. nyugi. türelem terem. majd.

Hurrá Torpedónak és másegyebeknek: örömmel látom, kedves kollegák, hogy végre blogolnak. na persze, név nélkül, hiszen van félnivalójuk... veszedelmes állat a diák. ha nem teszünk rá szájkosarat, esetleg még harap is.

gilingnek: alapvető probléma, hogy a fakultáció megemeli a diákok óraszámát. nincs választásod, csak a több. beledögölhetsz, ha akarsz, de a gimnázium akkor is - vedd tudomásul - : általános iskola. (később majd kifejtem.)

Casio, üdvözöllek. igazán büszke lehetsz magadra. figyu, én nem csak ugatni tudok, hanem marni is. megtapasztalhatod hamarosan... (stílusodért gratulálok. ennyire vagy képes, mert erre születtél: rabszolgának, aki rabszolgákat akar nevelni, nehogy már a gyerekeinek jobb legyen. felfogtad, mitől félsz?
megmondom: a szabadságtól. veszélyes egy állat, bizony. lassan meg kellene tanulnod neked is élni vele.

a jóérzésű (!) diákoknak pedig csak annyit üzenek:
NE FÉLJETEK!

és egy örökérvényű, amit ma tanultam a nyalókáról: ne szívjatok, hanem nyaljatok! na, ha ez a pedagógiai program, akkor erre azt kell mondanom, hogy előbb kapok rákot ettől a dumától, mint a cigarettától.

r.T. 2008.09.29. 19:28:35

Casio, nem nagyolunk el sztem semmi félét, de ám legyen... ami nincs azt nem lehetne növelni, tehát van... méghozzá probléma...hogy kinek?! hát a diákoknak biztosan, de nem vagyunk egyedül...
Tetszik ez a diák-kutya hasonltás... nos amelyik kutya ugat, nem harap mondják a bölcsek...
továbbá: a kutya csak akkor támad (ezért is..tartják olyan intelligens állatnak) ha arra rászolgál az illető... szóval aki nem bántotta ezeket a nyaldosó bújó kutyákat annak nem kell tartania... aki meg igen, az ne nyavalyogjon!
Hogy más gimnáziumban mik folynak? nos ott lehet félni.. itt szerencsések a tanárok... miért?! mert másutt OK NÉLKÜL csak úgy mint vmi éhes oroszlán támadják (fizikailag is ugye...) őket... itt meg nyelünk, várunk... vagyis nyeltünk, vártunk...
mi még ha volt rá indítékunk is meghunyászkodtunk... hát most meg már ez is hiba?
na mind1 pihenő: www.youtube.com/watch?v=KYzhrPeiloQ

Romanista 2008.09.29. 19:55:24

Casio:
nézd meg mi folyik Burmában és utána ugass! remélem megvan a párhuzam, már bocs.

Torpedo, te valamit nagyon félre néztél.

robit: amíg - S.A.J.N.O.S. - ez az arány ugatás-hozzászólás tekintetében addig... de ez valóban veszélyes.

aki meg diák és ott van az ne féljen, mert akkor fogják elkapni a semmiért. (illetve a valamiért amiben a rossz dolog annyi hogy nem irattad alá harminckilenc hivatalos emberrel hogy ezt lehet, mert lehet anélkül is).

robit ikalju 2008.09.29. 20:12:21

„– Megkérdezném, mi az, ami elsősorban érdekli a helytartót?
- Nem lázongott-e a tömeg? Nem próbálta-e kimutatni felháborodását? Ez a legfontosabb.
- Nem, semmi efféle nem történt.
- Akkor jó. Személyesen állapította meg a halál bekövetkeztét?
– Efelől nyugodt lehet a helytartó.
És mondja… adtak neki inni, mielőtt fölfeszítették őket?
– Adtak. De ő – s a vendég behunyta szemét – nem fogadta el.
– Kicsoda? – kérdezte Pilátus.
– Bocsánat, hégemón! – kapott észbe a vendég. – Nem mondtam a nevét? Ha-Nocri!
- Az eszeveszett! – kiáltott fel Pilátus, és nem tudni, iért, elhúzta az arcát. Bal szeme alatt lüktetni kezdett egy ideg. – Hogy valaki mindenáron napszúrásban akarjon elpusztulni! Visszautasítsa, ami a törvény szerint dukál! És milyen szavakkal utasította vissza?
- Azt mondta, köszöni szépen – felelte a vendég, ismét behunyta a szemét -, és nem haragszik azokra, akik a halálát okozták.
- Kire nem haragszik? – kérdezte Pilátus halkan.
- Azt nem mondta, hégemón…
- És prédikálni nem próbált a katonák jelenlétében?
Nem, hégemón, ezúttal nem volt bőbeszédű. Csupán egyet mondott: hogy az emberi gyarlóságok közül a gyávaságot tekinti a legsúlyosabb bűnnek.”

(Bulgakov: A Mester és Margarita)

r.T. 2008.09.29. 20:21:18

hááá ez a mű felkeltette a figyelmemet, ki is veszem a hétvégén majd:)
köszönöm Tanár Úr!;)

robit ikalju 2008.09.29. 21:14:01

na, most akkor elmondom viszonylag, hogy nekem miből van elegem:

elegem van a de jure és de facto vitákból
elegem van a casus belli nélküli indulatokból
elegem van a közönyből és az indulatmentes közhelyekből
elegem van az unalmas diákokból
elegem van az unalmas tanárokból
elegem van a törvényre hivatkozó törvénytelenségekből
elegem van a szakszerűtlen kapkodásból
elegem van az avatatlan pedagógusokból
elegem van a megvezetett nebulókból
elegem van a más fészkébe szarásból
(az csak természetes, ha az ember a sajátjába szór)
elegem van a sunyizásból, a másik háta mögötti lapos pillantásokból
elegem van a ressentiment-ból
elegem van a gyűlöletből, az óvatlan szeretetből
elegem van a nagyképű pöffeszkedésből
a tekintélyérvekre való hivatkozásból
a grippéből, a szétfolyó takonyból
elegem van a horpadt mellek döngetéséből
elegem van a pofád bőrét húsz forintért hátad mögött lenyúzomból
a szélesen fojtogató szembemosolyokból
elegem van a tantermek halszagából
a dülledten izzadó szemekből
a ceruzába rándult kezekből
a tollbamártott jegyzetekből
a mindig büntetni kész osztályzatokból
elegem van az ásító fegyelemből
a döglegyekre sóvárgó figyelemből
elegem van a tehetetlenekből
a szájból előre kikapart szavakból
a prostituált jónapotból
elegem van a hónapokból
amiket cérnaszálra fűznek
a versekből, amiket csak betűznek
a hányoldalakból, a lustaságból
a semmit nem akarok, mindent kapokból
egyszóval kedves barátaim
elegem van mindezekből
az elegenekből

r.T. 2008.09.29. 21:55:31

nekem is elegem van ezekből, főleg a hetek óta tartó náthámból(hát hadd birtokosítsam[vanilyen?] ki)
de erre mindre van egy megoldás... 42 vagy a b terv a 3.14(mert 'újlátásmódfúzio'nalitás rulez)
na szóval ki vagyunk... de kik vagyunk? vagyunk egyáltalán? én hiszem hogy nem vagyok... jól.
"And I don't give a damn if you don't like me cause I don't like you cause you're not like me"

jó éjszakát mindenkinet én lelövöm magam... vagyis ilyet nem mondok mert repülnék még a suliból... szóval lefekszem aludni:-X

petermarton 2008.09.29. 21:56:00

[IF]

If you can keep your head when all about you
Are losing theirs and blaming it on you,
If you can trust yourself when all men doubt you
But make allowance for their doubting too,
If you can wait and not be tired by waiting,
Or being lied about, don't deal in lies,
Or being hated, don't give way to hating,
And yet don't look too good, nor talk too wise:

If you can dream--and not make dreams your master,
If you can think--and not make thoughts your aim;
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same;
If you can bear to hear the truth you've spoken
Twisted by knaves to make a trap for fools,
Or watch the things you gave your life to, broken,
And stoop and build 'em up with worn-out tools:

If you can make one heap of all your winnings
And risk it all on one turn of pitch-and-toss,
And lose, and start again at your beginnings
And never breath a word about your loss;
If you can force your heart and nerve and sinew
To serve your turn long after they are gone,
And so hold on when there is nothing in you
Except the Will which says to them: "Hold on!"

If you can talk with crowds and keep your virtue,
Or walk with kings--nor lose the common touch,
If neither foes nor loving friends can hurt you;
If all men count with you, but none too much,
If you can fill the unforgiving minute
With sixty seconds' worth of distance run,
Yours is the Earth and everything that's in it,
And--which is more--you'll be a Man, my son!


--Rudyard Kipling

petermarton 2008.09.29. 22:34:32

(for future reference)

ivan_campevic 2008.09.29. 22:44:12

elnagyolás,áááá.
ha vállalnád a neved.naaz nem lenne elnagyolás.azaz az lenne. nem ócsárolniakarjuk eztahelyet. már elvan ócsárolva, vagy levan ócsárÓLva.

robitnak:
a post szimpatikus, jelen esetben néhány pontja megvalósítható is lenne. a beszélgetés. a beszélgetések. erről szólna. fejlesztene, beszédet, sokat. írásban kérnek sokat, órán nem merünk beszélni. nagy az űr a tanárdiákközött. akkora az űr hogy egy angolórán nem lehet egy speakinget megcsinálni. mert nemtudja a diák. mert furcsán érzi magát a diák. nagy a szakadék tanárdiákközött. sajnos. nagyon kevés tanárral tudunk beszélgetni. legkönnyebben beszélgetni tanárral any nyomás nélkül iskola keretein kívül lehet. mind másról, mind iskoláról. mindakettőről. szabadabb,kötetlenebb, barátságosabb. nem a tanár, a beszélgetés:D
amibaj?! errekevés a lehetőség, kevés a beszélős szakkör, kevés a megismerési lehetőség. de van egy kicsi legalább. (a szerda esti szakkörre gondolok).
nagy az űr tanárdiák között. és ezt az űrt a kezdeteknél kell megfogni hogy kitáguljon.
mert akkor túlnő. nagyra.
robittól átvéve, mindenkinek:
elegem van az unalmas TANÁROKBÓL
elegem van az unalmas DIÁKOKBÓL

robit ikalju 2008.09.29. 22:45:47

once more: "If you can talk with crowds and keep your virtue..." (for future reference)

petermarton 2008.09.29. 23:16:45

And yet, most shockingly, you're all masters of a debate that fails to keep up any.....of this so called good old virtue!

Quite pathetic, I shall say.

robit ikalju 2008.09.29. 23:19:31

Hurrá Torpedónak és Casiónak, ismétlés a tudás öröme jeligére:

Torpedó, te nem beszélsz mások háta mögött? te nem randa brillírozol a saját homokozódban? persze, azzal nem zavarsz senkit, téged amúgy sem kell már nevelni, mert nevelhetetlen vagy. váteszi képességeid pedig kamatoztasd majd a jövőben, ne csak a kárnak örülj, ígérj valami szépet, jót is.
Casió, gondolom, nem mondok újságot, de legalább altatónak jó lesz, hogy a legnívótlanabb hozzászólást eddig te jegyzed. az állatvilágból vett metaforád nemcsak eredeti, de iszonyú gondolati mélységet üt meg szárnyaival. hiszen nem fogod fel, hogy ez a blog éppen arról tanúskodik, hogy ez a gimnázium nem olyan, mint a többi. azt te csak szeretnéd. nem ez az üzenet, hiába manipulálsz. megmondjam a tutit én is? az üzenet az, hogy értelmes emberek (jaj, tudom, ugató diákra ilyet mondani istenkáromlás) azt gondolták, van ez a gimnázium, amit szeretünk, ami a legjobbak közül való az országban, de ne csináljunk úgy, mintha minden rendben lenne. sőt, egyre kevésbé vannak rendben a dolgok. attól tartunk, ha az utóbbi időben (bő egy évben? már előbb?) elkezdődött tendencia folytatódik, ez a gimnázium is olyan lesz csak, mint a többi. ne legyen. rámutatunk arra, ami fáj. reméljük, nem veszitek ellenségeskedésnek. sajnáljuk, hogy ezt a módszert kellett választanunk, de eddig sokszor (nem mindig!) zátonyra futottunk, ha elindultunk valami felé. nem volt idő, erő, akarat, elszántság vagy mit tudjuk, mi arra, hogy valóban megbeszélhessük a dolgokat egymás között. ebben nem csak a tanárok a hibásak, nyilván mi is. itt az alkalom, poroljunk. fogunk köhögni közben, biztosan. de ha már csak annyit is sikerül elérni, hogy kicsit tisztább lesz utána a levegő, akkor megérte…
szeretnénk a jóról is beszélni, de egyszerű lelki tény: az ember azt mondja el először, ami fáj. aztán ha néha megvigasztalják, már arról is tud beszélni, mi (volt) szép az életében. s hogy látják ezt idegenek is? nem baj. nem baj addig, amíg összes tévedésünk, baklövésünk ellenére azt is látják, hogy senki nem fenyeget bennünket, sőt… hogy diák és tanár partner lehet közösen megfogalmazott célok elérésében, méghozzá pont itt, ebben a gimnáziumban. lehetnél akár büszke is rá. de ha azt látják, hogy ugató kutyának titulálnak bennünket, bizony, gondolhatják: ez is csak olyan gimnázium, mint a többi. vagy még olyan sem. fogtad, Casio?
elnézést a dlsb bloggerektől, hogy megpróbáltam kicsit az ő fejükkel gondolkodni. ha nem sikerült, még szomorúbb elnézést kérek.

Casio 2008.09.29. 23:21:04

Neked sem ivan_campevic a neved...
Gondolkodjatok azon, amit mondtam! Főleg a kívülállók bevonásán.

robit ikalju 2008.09.29. 23:30:47

You are pathetic, my friend, with Kipling... Well, you can pipe as a careless bird.

r.T. 2008.09.30. 10:17:47

Casio, gondolkodtunk... te meg olvasd amiket írtunk...

robit ikalju 2008.09.30. 17:58:56

Ligeti György: Konfliktus és szabályalkotás (részletek)

Az iskolán belüli konfliktusoknak és feloldási módjaiknak pedagógiai erejük van. Ha a problémamegoldás minden érintett érdekének figyelembevételével, partneri viszonyban történik, akkor demokratikus a nevelés. Ehhez az szükséges, hogy tanárok, diákok, iskolavezetők ne csak ismerjék az őket megillető jogokat, hanem közösen alakítsanak ki olyan eljárásokat az iskolai életben, melyek biztosítják e jogok érvényre jutását. A szabályok megalkotásában minden olyan szereplőnek részt kell vennie, akire azok vonatkoznak.
[…]
A konfliktusok kibontakozása vagy a kibontakozás hiánya, az elfojtása az egyik döntő szempont az érdekek ütközésének csoportosításakor. A tekintélyen alapuló iskolairányításnak túlságosan is jól sikerül a pszichológiai problémákat és ellentéteket kiiktatnia. „A felszín ilyenkor nyugodt, rend van” (BUDA 1986: 227). Lewis Coser (1967) szerint a konfliktusoknak kifejezetten funkciójuk van. Olyan intézményekben válnak diszfunkcionálissá, amelyek nem tolerálják a konfliktust, amelyekben nem biztosítottak a keretek a konfliktusok lezajlására. Ez esetben a kapcsolatrendszerek a (vélt) harmónia fenntartása érdekében csak a konfliktusok egy részének engednek játékteret, noha léteznek olyan struktúrák, melyek csak akkor tudnak fennmaradni, ha a felek közötti kapcsolat alapvető változásokon megy keresztül. E változásokat a konfliktusok generálják. Cseh-Szombathy László (1985) az ellentétek tudatosulási módjától függően tesz különbséget közöttük. Szerinte „a konfliktus sikeres vezetéséhez elengedhetetlen feltétel, hogy az ellentétben lévők minél kevesebb gátlással, fenntartással tudjanak egymással tárgyalni. Ezt zavarja meg, ha az ellentmondásos kapcsolatban állók egymásról merev, negatív sztereotípiákat alakítanak ki”.[…]
Abban az esetben válnak a konfliktusok destruktívvá, amikor a részt vevő felek között akadályozottá válik a kommunikáció, ezáltal a másik érveit érintő megismerési korallzátonyok magasodnak, ellehetetlenül az egymás iránti bizalom, valamint a beleérző képesség gyakorlása (CSEPELI 1987, 132). Miről van tehát szó? Arról, hogy az iskolának széles teret kell engednie a konfliktusok lezajlásának, komolyan kell vennie az egyes résztvevőket, illetve azok érveit, s az ellentét okát egyetlen szereplőnek sem szabad visszavezetnie a szemben álló fél alapvető tulajdonságaira. Ha a diákok a tanárokat rendfenntartóként észlelik, olyan embereket látnak bennük, akik mindenképpen rájuk kívánnak kényszeríteni egy egyoldalúan kialakított szabályrendszert, illetve a pedagógusok a megváltoztathatatlan, örökre az elvetemültség útjára lépett összeesküvőt látják a padokban susmorgó, az udvari dohányzáson kapott lapos pillantású kamaszban. A valódi ellentétek megfogalmazásának útját állja a másikról való sztereotip gondolkodás. Ha a konfliktushelyzetek résztvevői között nem életkoruk és beosztásuk alapján teszünk különbséget, máris tettünk egy komoly lépést afelé, hogy ne a destruktív konfliktusok uralják a tanévet, hanem az a konstruktív típus, amelyből és amelynek megoldásából tanulni is lehet, amely nevelő erővel rendelkezik. Hiszen konfliktus akkor is keletkezik, ha deklaráljuk, hogy tanár és diák nem áll egy lépcsőfokon, ha kijelentjük, hogy az iskola vezetése tévedhetetlen, és a más jellegű felelősség egyben több joggal is jár.

süty 2008.09.30. 18:01:04

mindenki unja az egészet, csak senki nem meri bevallani. vagy legalábbis kevesen. a harmincegynéhány órámból már csak kb 2 tantárgy van, amire ilyen-olyan okok miatt, de szívesen járok be. de néha már az is sok lenne.
mindig a quimby száma jut eszembe. az unom.
csak nézünk bambán, és ha kérdést tesz fel valaki, nem kezdünk el gondolkodni. csak megvárjuk, amíg elsikkad a kérdés, és a tanár válaszol rá. úgyis azt kell mondani, amit ő akar hallani. az meg nem olyan izgalmas.
egyébként az osztályozási rendszer sem olyan igazságos minden órán, mint hiszik... sőt!

robit ikalju 2008.09.30. 18:10:45

konstruktív volt a hozzászólásod, süty: mindenki unja az "egészet". hát meglehet. ki az a mindenki? az összes diák? az összes tanár? nyilván a diákokra gondolsz elsősorban. a tanári kérdésekre valóban "úgyis azt kell mondani, amit ő akar hallani"? Ha ez így van, igazazad van: "az meg nem olyan izgalmas". Na, ezeket a válaszokat én is unom. Én kapni is szeretnék, lehet, önző vagyok. Könnyű az unalomra hivatkozással védekezni, de nekem az a meglátásom, hogy sok diák magát is unja: ötlettelenségét, pláza-gondolkodásából fakadó virulens és makacs tehetetlenségét.
hogyan lehetne védekezni az unalom ellen? ez kérdés volt, hozzád. nem tudom a választ, tehát azt sem, hogy mit akarok hallani. nos hát, kérlek, válaszolj...

Dreadlock 2008.09.30. 18:31:24

az tény hogy vannak órák amikor egyszerűen nem tud lekötni a tananyag,ami nem feltétlenül a tanár hibája,hiszen némely tantárgy elég száraz és unalmas ahhoz h felkeltse a diák érdeklődését,továbbá sok feleslegesnek tartott dolgot is tanulni kell aminek, mondjuk ki nem sok hasznát vesszük majd.persze vannak órák amikor a tanár is hibás a dolgokban hiszen hihetetlen monotonítással,a diákokat egyáltalán nem vonva be az órába adja le az anyagot(és sajnos ezek vannak többsélgben) és többek között emiatt is elveszik az a kevés lelkesedés is a tantárgy iránt....tisztelet a kivételnek mert szerencsére még ilyen is maradt.

robit ikalju 2008.09.30. 18:50:36

pl. lehetne erről is beszélni. (és aztán majd megfelelő szervezeti formában tenni érte és ellene). egyrészt: a felesleges tananyagról. azt hiszem, igazad van, Dreadlock.. a reál érdeklődésű diáknak valószínűleg megterhelő és akár unalmas is lehet egy-egy magyaróra, azt pedig végképp nem érti, mi szükség van kötelező jelleggel negyedikben még plusz két órára, lásd filozófia és etika. nem ironizálok, én sem értem...
a 12. évfolyamtól választható emeltszintű képzés álmegoldás, hiszen a diáknak, ha emelt szinten akar tanulni egy (vagy több) tárgyat, mindez többletteher, nincs lehetősége arra, hogy ennek fejében más tárgyakat viszont ne, vagy csak minimális óraszámmal tanuljon... van még jópár ilyen anomália a középiskolai oktatási rendszerben, amin ugyebár nemrég hajtottak végre hosszú évek fáradságos munkájával reformot... felülről, persze.
na, süty baja az volt (kicsit most túlzok), hogy a tanár kérdez, de kit érdekel, hiszen valójában magát kérdezi úgyis. te azt mondod, a legtöbb tanár drámai monológot tart az órán, "leadja az anyagot". hát, furcsállom ha ez döntő többségben így van (de elhiszem, látom pl. fil. órákon, milyen mértékben képes gondolkodni, magát "közzé tenni" egy egyébként e téren szellemi partnernek tekinthető diák (nem olvasottsága, hanem frissessége okán). csakhogy: azt is észrevettem, hogy a szokás nagy úr. (látjátok, milyen jó és eredeti megfigyelő vagyok?) vagyis: nemcsak a tanár, de a diák is szereti a kényelmet. inkább jegyzetel, csak hagyják őt békén, ne zaklassák mindenáron kérdésekkel. fene se akar gondolkodni. nemdebár a cél: jó alattvalóvá válni.

süty 2008.09.30. 20:32:14

van úgy, hogy valaki kérdez, de nem vélemény érdekli. csak egy tanult anyag. azt hiszem ez "pedagógus-betegség", legalábbis rokoni körben (is) ezt veszem észre. aztán vannak azok a tanárok, akik a diák saját véleményére kíváncsiak. úgy érdemes gondolkozni, ha a véleményt nem nemtetszés, "nemígyvan", "tényleg így gondolod, nem inkább úgy, hogy..." követi. ha viszont ez a reakció rá, akkor - fásult, nem fásult, unt, nem unt , de - nincs motíváció.
valószínű múlik ez a tanár személyiségén, lelkesedésén is. pl. a mostani angol óráinkon, az új tanárnővel nagyobb az aktivitás, mint eddig. csak egy példa.

robit ikalju 2008.09.30. 20:44:07

oksa. ebben az irányban kellene akkor. próbálkozom, ígérem, ami tőlem telik, megteszem, persze minden órán nem sikerülhet. nekem is fárasztó napi öt órát lenyomni... de ez nem panasz, inkább csak az érthetőség kedvéért.
nem mindig jó kifogás, hogy haladni kell az anyaggal. ugyan, hova? a megemésztetlen étel nem táplál (kínai bölcsességek, vagy valami ilyesmi lehetne, na. ne röhögj.) elismerem, igazatok van. és egyúttal azt gondolom: az a tanár, aki nem kíváncsi diákja gondolkodására, véleményére, aki csak arra hajlandó és képes, hogy a tankönyvben lévő anyagot diktálja és magyarázza, NEM ALKALMAS A PÁLYÁRA. még akkor is így gondolom, ha ezzel netán magamat is minősítettem volna.

süty 2008.09.30. 20:51:22

értem én, hogy fárasztó (még ha nem magyarázkodás is :) ), meg készülni kell órákra a tanárnak is (ezért sem lennék tanár, soha), meg bennünk is van hiba meg egyéb közhelyek..., csak azt kéne egyeseknek, ketteseknek megérteni, hogy nem csak a diákokon múlik, hanem a tanárokon is.
aki meg csak leadni tudja az anyagot, és pl. csak egyféleképpen, a másik hülyegyereknek nem tudja másképp elmagyarázni, az hiába tud, tanításra nem alkalmas. de ez már más téma.

giling 2008.09.30. 21:02:14

A tanár úr elég racionálisan gondolkodik,nem úgy,mint sokan ebben az iskolában.(Nem seggnyalok) Érti,hogy a filozófia óra lényege a látókörtágítás leginkább, (az etikáé meg igazából semmi),ezért nem az megy,mint más iskolákban,ahol "olvasd el Kantot,aztán köv. héten röpdoga",meg "akkor is magold be Nietzsche tanait,ha gőzöd nincs,mit akart,mert nem érted 19 évesen" és hasonlókkal kínozzák az embereket. Miért a lét,miért nem inkább a semmi. (apropó,erre egy ismerősöm,elte-esztétika szakos volt almádis diák válasza: "mert ha semmi lenne, akkor semmi lenne, és akkor nem lenne lét, ekkora fszságot, és ebből ír 800 oldalas könyvet")
Szóval nem a tanár úrnak kell próbálkoznia,mert alapból normális órákat tart,ill. felméri,hogy mennyire fontosak.ezért valahogy mindenkit jobban érdekel,és szívesebben megy rá,nagyobb affinitást érez,hogy megtanulja.Pár másik tanárnak kéne megmondani,hogy bármilyen hihetetlen számukra,TÉNYLEG nem az ő tantárgyuk a legfontosabb. Én év eleje óta azt érzem (lehet ez már az utolsó év miatt van),szünetekben,hogy mi a szent szrt csinálok én még mindig itt?!Az órák 80%-ra értelmetlen bejárnom.

Fakt meg kéne,ahányat felveszel,annyit ledhatsz.

robit ikalju 2008.09.30. 21:02:27

na, ezt megbeszéltük. akkor mosat menj magolni vagy gondolkodni, mert holnap már megint felelni fogsz, és mi lesz veled...
egyébként az alkalmasság igen is téma lehet, miért ne? tudjátok-e, hogy bennünket is mérnek, mértek, ez az úgynevezett minőségbiztosítás. a gyakorlatban így néz ki: néhány tanár (a teszteket látva erős a gyanúm, hogy kellő hozzáértés híján) összeállít egy kérdőívet, aztán... a tavalyi tanévben kitöltették egy tanárra vonatkozóan öt, értsd: öt! diákkal és ha igaz, öt szülővel, majd "kiértékelték". hadd értékeljem én is: a cinizmus magas foka. a tanárok (én is) szintén kaptak kérdőívet, amelyen magukat kellett értékelniük (hab a tortán). aztán meg persze a munkaközösségvezetők és az igazgatóság is értékelte a tanárokat. mindezek után kijött egy pontszám, de egyrészt mivel a kérdések szakmailag inkoherensek és inkompetensek voltak, nyilvánvaló, hogy esetleges pontszám, másrészt pedig a szonda csekély szippantása miatt ezzel tkp. csak a szarnak adtak egy pofont, igaz, hogy nagyot fröccsent, volt, akinek az arcába is. e "pontszámok" lettek a kalkulusai a tanárok többletjavadalmazásának (netto 3-4 ezernél többre ne gondolj átlagosan), ua. csak egy listát függesztettek ki arról, ki mennyit kap (ez is valami, előtte még ezt sem tudhattuk, míg valaki el nem kezdte nagyon határozottan követelni...), de informáló tájékoztatás a szempontokról a kollégáknak nuku.
miért beteg a gimnázium? hát többek közt ezért is.
na menj, tanulj, mielőtt még elkezdek mesélni...

robit ikalju 2008.09.30. 21:10:06

giling, az előző komment nem neked szólt, hanem sütynek. ez most akkor neked: hízik a májam, és igenis tessék nekem nyalni, mert aztat én is nagyon szeretem! (nyalókátok már úgyis lesz vagy van a kolesz automatájában. innentől nem szívtok, nem szívhattok. copiright xy.)
heidögi nem nyócszáz oldalt írt erről a témáról, hanem több ezret, csak úgy mondom... egyébként meg a szellemi partnerséget nem véletlenül emlegettem, mert látod, ez bizony friss, ropogós válasz - üdvözlöm az eltés esztétát!
(milyen botrány, én persze még arra is gondoltam, csak nem mertem a posztba beírni, mert gyáva vagyok ám, mint a nyúl levágott, remegő farkincája, hogy én bizony elitgimnáziumot csinálnék almádiban, mert egy kis helyen csak ennek van esélye, ami bizony egészen új szabályokkal járna. pl. megfontolnám, hogy végzős diáknak minden esetben kötelező legyen-e az órák látogatása...
na, te nem akartál nyalni (ússe tudom, ki vagy), én meg nem akarok népszerűt hajhászni. mert ez tudom, népszerű lenne. csakhogy.

r.T. 2008.09.30. 21:13:37

most kicsit jó szidni a dolgokat és mondani a reformokat... csak lehet negatív volnék(?) de úgy érzem hogy ezek nem fognak megvalósulni... jajj hát most is tévedjek mint mindig az órákon ha tippelem a dogaválaszokat (ugye ez sokszor megtörténik) és igen tévedni AKAROK, sőt teszek azért hogy tévedjek... megvalósítani kell...

ezt félretéve: Tanár Úrtól kérdezném... Ön szerint melyik lehet nagyobb tüntetés, kiállni a tanári elé és táblákkal vagdalózni vagy inkább csendesen tanulni és ha megkérdezik(HA) akkor elmondani a bajunkat... mármint hogy ebben a gimnáziumban melyik lehet a hatásosabb? (sztem a második halálra van ítélve, de ha az hát az)
tehát ki véli úgy hogy a "csendes tüntetés" itt megoldás lenne?
nos az első verziótól undorodnak a tanárok szerintem (na nem azért mert akkor nem tudnának lemenni a lépcsőn és bemenni tanítani, hanem csak úgy mert) hiszen ide intelligens érett diákok járnak és ez nem old meg semmit... igaz... a másodikat meg észre sem veszik... akkor meg?! intelligensen csendben és nyugodtan reformok? hát a legnehezebb... de meg kéne próbálni... veszíteni mit tudunk? hírnevet? ugyan már olyan nincs... a kiállító iskola az a Lovassi Vp megyében szóval nem mi... úgyhogy csak nyerhetünk... asszem

Jichak 2008.09.30. 21:20:53

szerintem egyik tanár pont azért választja ezt a hivatást mert érdekli a diákok véleménye, egyáltalában a személyiségük,vagy egyszerüen tényleg csak nevelni akar.meg persze vannak megkeseredett festők,írók és mások akik a diákokon élik ki sikertelen ségüket,tehetségtelenségüket. na velük van az igazi baj.

robit ikalju 2008.09.30. 21:30:24

r. T.: azt hiszem, ez az alternatíva rossz. a vagdalkozás nyilván nem járható út, örülnék ha elolvasnád két feltett idézetem (majd ha ráérsz), egyik asszem ebben a posztban, Ligetitől, másik a Hadd szóljon!-ban Csepeli Györgytől, hátha megvilágosodsz. ha mégsem, elárulom...

laca 2008.09.30. 22:24:20

1, utálom a tanári közhelyeket. különösen ha megkérdezi óra elején hogy hogy vagy. hogy vagytok. még ki sem mondja, márnemfigyel. és nem minden közhelyigazám. nekérdezzemeg. nemszeretjük.
2, az osztályzás? nemszeretem. mert nincsen megoldva. mert sokáig nem is lesz. mert a véleményed a véleményed. és én szeretek ragaszkodni a sajátomhoz. olyanvagyok. mert azt én gondolom. nemmás. hisz a kérdésben is az van hogy kapard le a véleményedet. ha a véleményedet kevered egy kis tartalommal,tudással, amit ha tudod hogy nemjó,mert elbaltáztál...na akkor ismerd el hogy a javitó tanárnak van igaza. (namostlehethogyhülyeségetirtam, szerintemigyvan)....
na szóval, tehát a lényeg az...naezaz. ma megfogott. pedig szeretem. de akkoris. a cimrőlirtam, saját véleményt,tárgyilagosvolt,korrektvolt. csak furcsa volt tanárnőnek hogy a cimről irtam. vagy hogy ez a véleményem...namostakkormivan?
eztmegosztottam,mert még most is szörnyen zavar. jah, "azt találtam ki hogy az indok legyen..."
igymagyarázta.
pedigjótanár.szeretem.de most nem lehetett vele beszélgetni. nemértem.
és Jónás könyve, önarckép. isten kegyetlen. sokszor. szerintem.

ésa gilingnek meg aztmodnom hogy...igaza van. többafakt,nőabaj

ehh 2008.09.30. 22:39:05

mi az hogy tanári közhejj? két kezemen megtudom számolni akiket tényleg érdekel a "hogy vagy?" kérdésükre adott válaszom. mindent beleszámolva.tanárdiákmacska

Dreadlock 2008.10.01. 09:26:44

igen valami ilyesmire gondoltam robit,bár ez a másik irányba is működik, humán érdeklődésű diáknak is nehezére esik matek házit írni vagy fizikát tanulni...persze mindenkinek más az érdeklődési köre és nem lehet mindenki számára megfelelő megoldást találni,de valami köztes megoldás tényleg kellene.

r.T. 2008.10.01. 11:41:28

Jichak én úgy érzem ez állásfoglalás akart lenni tanárok mellett(és ellen is)...
nos sztem azért a tanárok nagyrésze (remények) tényleg ezért választotta ezt a szakmát... de nem is kérdés ez... hiszen pénzért annyira nem választhatta... de vizsgáljuk meg azt hogy MOST ilyen 5-10-20 évek tanítása után mit gondol... olvassunk a fejükbe... most már sztem inkább arról szól hogy legyen kényelmesebb és nyugisabb mivel a pénz (szinte) úgyis ugyanannyi... nekik sincs igazán motiváció (ha az nem elég hogy évente 50-70 embert dobnak ki a "világpiacra")
szóval megint állapítsuk meg hogy nem a tanár vagy a diák oldal a hibás és ölelkezzünk össze?! na neeee...
mind2 oldal elrontott dolgokat... de az egyik a másikból jön...
aztán EHH!
két kezeden? nem egyet akartál inkább mondani?
és tetszik a tanárdiákmacska... bár nem igazán van számomra jelentéstöbblete de pont ezért szép:)

továbbá sztem minden tanárnál más az ötös... van hogy elég egy gondolatot végigvezetni aminek annyi a köze a témához hogy emberekről szól(pl Petőfi aztán mondjuk a ma szabadságot jelentő szó elemzése...)
míg van ahol a címről olyan mértékben ragaszkodóan kell írni hogy az már fáj(ha azt írom címnek hogy Szabadságharc és írok az előtte levő évekről 10 sort akkor egyből 4esről indul mert "eltértem a témától")
ez sajnos mindenhol megvan... több tanár többféle elvárás...
csak ezek között is néha óriási a távolság.
Tanár Úr becsavarták nálam a villankörtét és fel is tolták a kapcsolót... működik is... csak kicsit koszos a körte... de azért fényt ez is ad:)

robit ikalju 2008.10.01. 18:28:18

szerintem meg hol marad az egér.

r.T. 2008.10.01. 21:06:27

Próba a kérdésre 1# (elterelős-sötétítéses)
az nem kell... kutya sem... vannak a macskák... ez a világ ilyen egyszerű... hehh

Próba a kérdésre 2# (divatos-kimagyarázós)
hát nincs egér... van kutya, csak manapság a szűkszavúság a divat ugye (a versekben is ugye arra kéne törekedni a legtöbbször...:))és így ez nem fért bele...

Próba a kérdésre 3# (mentegetőzős)
hát ugye egyenlő a tanár meg a diák ezért csak a macskák vannak akik egymást karmolgatják, pedig csak béke kellene

Próba a kérdésre 4# (közönyös-tudatlan)
nem tudjuk hol az egér se hogy hol a macska egyáltalán de minket nem is érdekel...

na hát én megpróbáltam:) ennyi telik tőlem:)

mellesleg azt sem értem ehh(ez is ilyen indiánszleng talán?:)) kommentjében hogy ő most a mellett foglalállást hogy kevés az ilyen tanár nálunk vagy sok?mert ugye a tíz az kevés is lehet meg sok is(bár sejtem hogy azért a kevésre utal...) lehetett volna túlzottan mondani hogy egy kéz vagy hogy sok... énnekem ez nem olyan egyértelmű XD
na béke legyen veletek

robit ikalju 2008.10.02. 01:01:57

én meg most már csak a villanyt szeretném leoltani...
süti beállítások módosítása